• Forfatters billedeHJEM

Generalforsamling 2023: Kend din kandidat

I forbindelse med bestyrelsesvalget til Hjemmeforældrenes Landsorganisations generalforsamling 2023, har det været muligt at melde sit kandidatur på forhånd, så stemmeberettigede kan få indblik i, hvem der stiller op, og ikke mindst: hvorfor?

Generalforsamlingen afholdes lørdag d. 18. marts 2023. Du er velkommen til at møde fysisk på Slothsherrensvej 74 i Vanløse, eller online. Læs mere her

Som støtteabonnent hos Hjemmeforældrenes Landsorganisation har du stemme- og taleret på generalforsamlingen. Et støtteabonnement koster fra 20kr. om måneden. Læs mere her

Årets helt store tema er lokalafdelinger. Siden sommeren har 3 pilot-afdelinger arbejdet tæt sammen med en projektgruppe i HJEM, og nu er vi klar til at skabe de nødvendige ændringer, for at kunne udbrede lokalafdelinger i hele Danmark. Her kan du læse en række forslag til vedtægtsændringer

Coco Kjærgaard

Jeg er mor til tre børn på 8, 10 og 12 år. Vi bor i Billund, børnenes hovedstad. Jeg havde egentlig aldrig set mig selv som hjemmepasser - ikke før jeg sad med min førstefødte midt i en gruppe af små børn i en stordagpleje. Jeg dumpede indkøringen og har været hjemme lige siden.

Børnene blev større og nu er vi så hjemmeundervisende - HU'ere. Der findes foreninger for hjemmeundervisere, men de fungerer primært som købsfællesskaber for undervisningsmaterialer. Jeg drømmer derfor om, at HJEM også bliver en politisk repræsentation for os hjemmeundervisere og især vores hjemmeunderviste elever.

Jeg oplever nogle samfundsnormer, der gør det vanskeligt for forældre (og værger) at træffe selvstændige valg for deres eget liv. Jeg ønsker derfor at arbejde for et opgør med den økonomiske forfordeling til det traditionelle familiemønster og det forherligede institutionsliv fra politisk side. Jeg vil gerne arbejde for mere reel valgfrihed.

Signe Marie Nielsdatter

Jeg genopstiller til HJEMs bestyrelse efter at have været en central del af HJEMs maskinrum, lige siden jeg stiftede HJEM i foråret '21. Jeg var primus motor på HJEMs etableringsproces og har sidenhen valgt at fortsætte som menigt bestyrelsesmedlem.

Mine primære ressourcer lægger jeg indadtil i HJEM.

Jeg drømmer om at skabe en stærk organisation med en sund frivilligkultur. Jeg tror på, at vi med et stærkt fundament indadtil, giver os selv de bedste muligheder for at sikre, at hjemmeliv i Danmark får de bedste vilkår udadtil.

Jeg bidrager med:

- En idéhjerne ud over det sædvanlige

- Menneskelig tæft qua min faglige baggrund som socialrådgiver

- Med brede kompetencer ud i facilitering af onlinemøder og formidling

Jeg trækker på mine organisatoriske kompetencer og på mit virke både som freelanceunderviser og soloselvstændig - begge dele via online platforme.

Sofie Møller Enevoldsen

Hej, jeg hedder Sofie, er mor til tre som jeg hjemmepasser og brænder for at hjemmepasning er en mulighed som alle forældre kan vælge til i en kortere eller længere periode. Hvis du har en fordom om at en kasser er knastør, så læs med videre og bliv bekræftet:

Jeg genopstiller til HJEMs bestyrelse som kasser, efter at endt periode som den første kasser i HJEM. Jeg har startet rammerne og systemerne for netbank, årsregnskab, revision og privat udlæg med tilhørende refundering. Den måde HJEMs økonomiske overblik er bygget op på, er med andre ord indrettet efter mit hoved og jeg kender det ud og ind. Jeg nyder at arbejde for HJEM, sammen med en masse hjertelige mennesker med enormt drive og holder af det økonomiske og systematiske fokus jeg har haft og fortsat ønsker at bidrage med.

Anna Engel Wallin

Jeg vil gerne genopstille til bestyrelsen. Skriver lige lidt om mig

Jeg hedder Anna og jeg bor i København SV sammen med min mand, vores hund og vores to børn på 3,5 og tre måneder. Jeg har været i bestyrelsen siden den stiftende generalforsamling september 2021. Siden da har jeg arbejdet på en masse projekter som organisering, håndbøger for både frivillige, ledere, projektledere og lokalafdelinger, lavet analyser af projekter og beslutninger, vejledt i ledelsesprocesser om værdigrundlag, mission/vision og politiske målsætninger og vejledt ledere samt taget trivselssamtaler. Mit fokus er at skabe gode rammer for frivillighed herunder organisering. Som faglig ballast har jeg omkring 15 år som frivillig i mange forskellige organisationer og det meste af en kandidat i Statskundskab, som jeg har overbevist mig selv om jeg sagtens lige kan færdiggøre samtidig med jeg hjemmepasser to børn. Da jeg selv tog beslutningen om at hjemmepasse oplevede jeg at både familie, venner og tilfældige tog afstand og synes det var helt forkert, og det var rigtig svært at være i. Heldigvis var der også nogen, som sagtens kunne forstå mit valg og hjalp mig igennem det, der nærmest føltes som en identitetskrise, fordi jeg aldrig havde set mig selv vælge børn over karriere og faktisk ikke engang vidste, at det var noget, som man kunne. Derfor er det så vigtigt for mig at bygge den her organisation op, som både kan hjælpe dem, der har brug for forbilleder og støtte og en organisation, som tør stå frem og vise hjemmepasning i offentligheden og kæmpe politisk.

65 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg